Dát Jezus komt is níet afhankelijk van wat de meerderheid vindt

Preekverslag1 februari 2024 6 minuten Jan-Jaap van Peperstraten
Jan-Jaap van Peperstraten

Als je graag romans leest, of kortere verhalen, is de dialoog één van de belangrijkste dingen om op te letten. Hoe praten de hoofdpersonen van het boek met elkaar? Gebruiken ze passende woorden, het juiste register? Klinken ze natuurlijk? Of leest de dialoog eerder kunstmatig, praten de personages met elkaar in een houterige, rare stijl waaruit je kunt afleiden dat de schrijver niet zo goed zijn best heeft gedaan (of misschien wel niet zo goed kan schrijven) 

Wát een goede dialoog is soms wat moeilijker vast te stellen voor de lezer. De betekenis die tussen woorden en regels besloten ligt is soms voor ons versluierd omdat de afstand tussen ons en het verhaal erg groot is. In een Engelse roman uit de negentiende eeuw, bijvoorbeeld in Pride or Prejudice lees je vaak gesprekken tussen jongedames van stand over de inkomens van vrijgezelle mannen.

Mister Darcy is goed voor tienduizend pond per jaar. Mister Bingley daarentegen leeft van vierduizend pond per jaar. Tegenwoordig zou je denken, zulk soort uitwisselingen horen thuis in de Quote en niet in een romantisch verhaal. Maar in het Engeland van de negentiende eeuw moest je weten hoe vermogend iemand was om te kunnen bepalen of iemand een geschikte huwelijkspartner kon zijn. En als je niet weet dat tweeduizend pond al een vermogen is, en je met tienduizend pond per jaar tot de grootste grootverdieners van het land behoort, dan zou je de gesprekjes tussen Elizabeth en Jane niet begrijpen.

Zojuist hoorden we de woorden uit het Evangelie van Johannes. We luisteren mee met een gesprek tussen Johannes de Doper en een soort onderzoekscommissie die op pad is gestuurd door de leiders van het Joodse volk.

En… wat een vreemd gesprek is dat! Wat een rare dialoog!  

Men vraagt aan Johannes de Doper wie hij is, en hij antwoordt ik ben de Messias niet.  

Het is een beetje alsof je ergens komt. Iemand schud je de hand en vraagt je wie je bent, en dan zeg je heel plechtig: “Ik ben niet Koning Willem-Alexander!”

Wat gek! Het is een beetje alsof je ergens komt. Iemand schud je de hand en vraagt je wie je bent, en dan zeg je heel plechtig: “Ik ben niet Koning Willem-Alexander!”. Zo klinkt dat een beetje. Als je zoiets zou zeggen zouden mensen denken dat je een apart gevoel voor humor hebt, of gewoon wat verward bent.

Wat is er aan de hand? Kan de auteur van het Johannesevangelie niet zo goed schrijven? Doet hij zomaar wat? Of gebeuren er dingen die wij op zo`n grote afstand – tweeduizend jaar en meer dan drieduizend kilometer niet goed begrijpen?

Johannes, wie ben jij? Dat vragen de leiders van het volk zich af. Johannes trekt enorm veel mensen naar zich toe. Hij roept op tot bekering, hij biedt een doopsel aan dat een teken van bekering is. Johannes is in beeld. Iederéén praat over hem. Maar wie ís hij? Dat is een dringende vraag. Hij is te groot om te negeren. Maar komt hij van God, of niet? En als hij van God komt, wat betekent het dan wat hij doet? En ónder al die vragen ligt de enige écht belangrijke vraag: ís hij de Messias?

Sommige vragen zijn zo belangrijk dat je ze niet letterlijk stelt. Als in Pride and Prejudice er gevist wordt naar de financiële status van Mr. Darcy dan komt dat niet vanuit een soort zonderlinge hobby, zoals sommige andere mensen elke dag de beursberichten lezen en daarover discussiëren: men wil weten of hij een goede echtgenoot zou kunnen zijn!

Ze horen de woorden die Johannes spreekt, ze zien de tekens die hij doet, maar ze vatten de onderliggende waarheid niet.

Als de leiders van het volk aan Johannes vragen: wie ben jij? Dan vragen ze niet naar wat er op zijn identiteitskaart staat. (“J. de Doper, Badweg 7, Bethanië. Geboortedatum 24 juni, 1 voor Christus”). Ónder die vraag ligt de échte vraag, de vraag die níet uitgesproken wordt.  

“Wie ben jij” =  “Waarom krijg je zoveel aandacht van mensen? Op een manier zoals iemand zou doen die een rechtstreekse opdracht van God gekregen heeft, zoals de …. Messias”

“Wie ben jij” betékent hier: “Ben jij de Messias?”. De leiders van het volk wéten dat er wat op til is. Er staat wat te gebeuren. Net zoals in onze tijd, we voelen onzekerheid. De oude, vaste waarden zijn weg. De toekomst is onzeker. Er gaat íets gebeuren, ten goede of ten kwade. Dát gevoel herkennen wij wel, ook na tweeduizend jaar en op drieduizend kilometer afstand voelen wij die onzekerheid. Die spreekt tot ons.

Maar het verschil tussen hen en ons is dat zíj het antwoord niet kennen. Ze grijpen naar schaduwen en voorstellingen. Ze zijn ontwikkelde mensen maar al die kennis lijkt tot niks meer te leiden. Hun geleerdheid is een labyrint geworden dat alleen maar verder en verder de diepte in voert, zonder uitgang.  

En áls er dan wat gebeurt duiken ze op Johannes. “Er gebéurt wat rond Johannes, dus Johannes ís datgene wat gebeurt!” (Ook in de eerste eeuw kende men deze talkshowlogica)

Johannes de Doper maakt iets zichtbaar maar hij is niet datgene dat zichtbaar gemaakt moet worden. Hij wijst naar Jezus.

Maar de leiders van het volk en de mensen die ze uitsturen komen niet verder dan de oppervlakte: ze zien de échte, diepere realiteit niet. Ze horen de woorden die Johannes spreekt, ze zien de tekens die hij doet, maar ze vatten de onderliggende waarheid niet.

Een beetje als mensen die denken dat Pride and Prejudice een roman is over rentestanden en pachtrecht. Maar dan mis je het punt!

Johannes de Doper maakt iets zichtbaar maar hij is niet datgene dat zichtbaar gemaakt moet worden. Hij wijst naar Jezus, die na hem komt. Hij verwacht de komst van de Heer, zijn hele leven staat in teken van die verwachting. Wat voor ons de vier zondagen van de Advent is, dat is voor hem de opdracht van zijn hele bestaan: de weg vrijmaken voor Hij die komt.

Wat een moedig maar moeilijk leven is dat! Leven uit énkel verwachting, je weet dat de Heer komt, je weet zelfs uiteindelijk wie het is maar het was Johannes niet gegeven om het publieke leven van Jezus zélf mee te maken, zelf met de apostelen en leerlingen mee te trekken door Galilea, naar Jeruzalem om daar alles te vervullen. Wat zal hij daarnaar verlangd hebben, maar zíjn hoofdstuk is een andere, de inleiding, de voorbereiding.

Maar áls je dat weet. Áls je weet dat jouw leven verwachting is, dan weet je ook dat jouw werk, zelfs jouw bestaan, niet het belangrijkste is. Het is maar een aanloop, een opmaat naar wat komt. Als we dat beseffen, zien we pas echt hoe de leiders van het volk en de onderzoekscommissie in het duister tasten. Ze zíen het niet – ze kúnnen het niet zien.  

Zijn komst hangt niet af van het rapport van de Onderzoekscommissie Doperzaken.

Dát is een rode draad door het hele Johannesevangelie loopt: de mensen die het hadden moeten weten, het hadden kúnnen weten, die als wachters op de toren waren aangesteld om uit te zien naar het eerste licht, zijn níet klaar voor die taak!

Dan kun je zeggen: dat voelt niet als een blijde boodschap! Die blijdschap, beste vrienden, is er wel degelijk. Want Jezus kómt. En dát Hij komt is níet afhankelijk van iemands toestemming. Zijn komst hangt niet af van het rapport van de Onderzoekscommissie Doperzaken. Het hangt niet af van wat de Tempelraad er van vindt, of de Farizeërsfederatie er wel of niet in twee derdemeerderheid mee akkoord gaat. Het hangt niet af van of de Hogepriester wel of niet zijn gouden zegel in het zachte was drukt. Zelfs alle duisternis ter wereld kan het licht van het recente Kerstfeest niet verzwelgen. Dát is grond voor blijdschap. Dát is wat we mogen begrijpen, en als we daar íets van begrijpen dan zijn we verder dan die hele polonaise van moedwillig misverstand die rondjes draait om Johannes de Doper.

Er zijn er die hun ogen sluiten voor het licht. Dat houdt het licht niet tegen. Nog maar een paar korte dagen en het breekt door, we zullen het met eigen ogen zien, in vreugde ervaren en er met blijdschap van getuigen.

De Heer komt!

Bovenstaande boodschap is afkomstig van priester Jan-Jaap van Peperstraten en is met toestemming overgenomen door Cvandaag. Klik hier om de website van Jan-Jaap van Peperpstraten te bezoeken.

Praatmee

Beluister onze podcast

#325 dr. J. Hoek (hervormd) en dr. R. van Kooten (HHK) over de kerkscheuring en eenheid zoeken
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Simeon van Dam
Interview

Simeon (42) had niets met het geloof: “Tot God echt ingreep in mijn leven”

Simeon van Dam (42) had een moeilijke jeugd. Hij groeide op in een christelijk gezin, maar brak op zijn twaalfde met het geloof. Tot op zijn zestiende God radicaal ingreep, en Simeon liet zien dat Hij er was. Een persoonlijke God, die geïnteresseerd

school nigeria
Nieuws

Nigeriaans schoolhoofd voorkomt gijzeling honderden christelijke leerlingen

Dankzij een slimme actie van een schoolhoofd, zijn de levens van honderden christelijke Nigeriaanse kinderen gered. Volgens de organisatie Kerk in Nood werd de school bestormd door gewapende extremisten, maar is alles uiteindelijk goed afgelopen. Gee

Ds. M. Maas
Video

Hervormde predikant legt uit waarom God geen snipper onheiligheid kan verdragen

"De Heere is heilig, en Die kan echt geen snipper onheiligheid in Zijn buurt verdragen. Dat kan God niet hebben", aldus ds. M. Maas. De hervormde predikant preekte onlangs over de brief van Paulus aan de gemeente van Efeze. In deze brief stelt de apo

Jacobs
Nieuws

Opperrabbijn Jacobs wil dat kunstacademie predicaat 'Koninklijk' wordt ontnomen

Opperrabbijn Jacobs heeft in een statement het Koninklijk Huis verzocht om de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten (KABK) in Den Haag het predicaat Koninklijk te ontnemen. De KABK maakte afgelopen week als eerste Nederlandse onderwijsinstellin

Brazilië
Nieuws

Braziliaanse kerken vangen mensen op die ontheemd raakten na catastrofale overstromingen

Kerken in het zuiden van Brazilië hebben hun deuren geopend om onderdak en hulp te bieden aan door overstromingen getroffen mensen. Verschillende gebieden in het land kampen al weken met ernstige overstromingen. Kerken doen er alles aan om te helpen,

christelijk collectief
Nieuws

Gesteggel over naam christelijke pro-Palestijnse actiegroep

Sinds Hamas op 7 oktober een oorlog met Israël startte door een reeks gruwelijke terreuraanslagen, is de situatie  in dat land ook onder christenen een veelbesproken onderwerp. Actiegroep Kairos-Sabeel maakt zich al maanden hard voor de Palestijnse z

Bijbellezen
Verdieping

Hoe onderhoud je in de eindtijd je relatie met God?

Bijbellezen is belangrijk voor onze relatie met God. Maar is het ook belangrijk om juist de profetieën te lezen of kunnen we dat maar beter overslaan? De eindtijd - die reeds begon toen de Heere Jezus op aarde kwam (Hebreeën 1:1) en duurt tot het ein

Jezus afbeelden
God

Refoweb-vragensteller beeldt Jezus af op schilderij: 'Heb ik een grove zonde begaan?'

'Ik ben altijd erg gefascineerd geweest door christelijke kunst. Prachtige schilderingen van allerlei verschillende geschiedenissen. Nu kwam ik het indrukwekkende schilderij van Antonio Ciseri tegen, genaamd “Ecce Homo”. Dit schilderij wilde ik direc

Meerartikelen

Frank van Oordt
Video

Is Christenen voor Israël een marionet van de regering-Netanyahu? CvI-directeur legt uit

Er zijn genoeg mensen die zich afvragen waarom Christenen voor Israël (CvI) de Joodse staat Israël steunt, welk standpunt ze innemen over politieke kwesties in Israël en wat ze bijvoorbeeld van premier Benjamin Netanyahu vinden. Daarom publiceerde Cv

Jakob en Jan
Video

Leiderschap en nalatenschap zijn volgens Jakob en Jan met elkaar verbonden

In de serie Jakob & Jan gaan Jan Pool en Jakob van Wielink – twee ervaren mannen in het werken met en voor leiders – in gesprek over leiderschap. Hoe kunnen leiders in kerk, organisaties en samenleving groeien in gezond leiderschap? Wat zijn thema’s

Johan Toet Ministries en Andrew Wommack Ministries
Nieuws

Johan Toet Ministries en Andrew Wommack Ministries slaan handen ineen

Johan Toet was in Mexico ter voorbereiding op een aantal evangelisatiecampagnes en sprak op de Grace&Faith Conference van Andrew Wommack. Het onderwijs van Andrew hielp Johan en Brenda met de handvatten om de ministry te bouwen die zij nu hebben. Iet

Mountain Trail
Nieuws

IZB-Areopagus organiseert Mountain Trail voor predikanten

Een week van kameraadschap, bezinning en inspiratie. Van 2 tot 6 september 2024 organiseert IZB-Areopagus voor het eerst een Mountain Trail voor predikanten. Dagwandelingen door de bergen en reflectie op theologie en dilemma’s uit de praktijk wissele

Sound of David
Video

Hoe de boom uit Psalm 1 Sound of David inspireerde om de nieuwe single 'Diepe wortels' te maken

In de slaapkamer recht tegenover zijn bed hangt een grote poster van een enorme boom. Ze kijken elkaar elke ochtend even aan. De ene stoer en stevig, diep geworteld. De ander vol bewondering (en nog niet helemaal wakker). Toen de Utrechtse singer-son

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp vertelt hoe God ons door Jezus' lijden en sterven rechtvaardig heeft verklaard

"God kijkt naar jou, zoals Hij naar Jezus kijkt. God houdt van jou, zoals Hij van Jezus houdt. In eenheid met Christus heeft God je rechtvaardig verklaard, goedgekeurd en je als Zijn geliefde kind aangenomen. Hoe geweldig is dat?", aldus Wilkin van d

Avi Snyder
Boekfragment

Is het Joodse volk gered, omdat ze van nature uitverkoren zijn?

Israëls verkiezing is inderdaad onherroepelijk; prijs de Heere daarvoor. Als dat niet zo was, dan zouden we allemaal reden hebben om de betrouwbaarheid van Gods verbondsbeloften in twijfel te trekken. Inclusief de beloften van het nieuwe verbond, nam

Paus Franciscus
Nieuws

Paus Franciscus moedigt jonge mensen aan om kinderen te krijgen

Veel landen over de hele wereld hebben te maken met dalende geboortecijfers. Paus Franciscus moedigt jonge mensen aan om "tegen de stroom in" te gaan en kinderen te krijgen. Dit zei hij afgelopen vrijdag tijdens zijn toespraak op een conferentie over

Relatiegeschenken
Column

Er leven veel misverstanden omtrent het Bijbelse thema ‘offeren’

Ik werd een tijdje terug verrast door de ontdekking dat ik van Bijbels ‘offeren’ een heel vertekend beeld had. ‘Offers brengen’ heeft de klank van opofferen, opgeven, je laatste muntjes bij elkaar schrapen. Maar het Hebreeuwse woord voor offer ‘korba

Militanten Nigeria
Nieuws

Aanval radicale moslims op christelijke studenten Nigeria afgewend

Gewapende mannen vielen dinsdagavond een katholieke school aan in een gebied in Nigeria waar Fulani-herders actief zijn. Bij deze aanval raakte een beveiligingsmedewerker gewond tijdens een schijnbare ontvoeringspoging, laat Morning Star News weten.

Kerk Indonesië
Nieuws

Groep moslims valt vijftien biddende christenstudenten aan in Indonesië

Vijftien biddende christenstudenten zijn afgelopen zondag op het Indonesische eiland Java aangevallen door een groep moslims. Twee jonge vrouwen raakten daarbij lichtgewond, meldt Morning Star News. De menigte was woedend omdat de katholieke gebedsgr

Piet Vergunst
Verdieping

PKN-synode sprak onlangs opnieuw over relatie tot Israël en Palestijnse christenen

De aprilsynode van de Protestantse Kerk leverde nieuws op voor de NOS. Nee, niet over de toekomst van de PThU, over het kiezen van een nieuwe preses of over hoe de kerk naar Israël en Gaza kijkt. Wel omdat een ‘Verklaring Omtrent Gedrag’ (VOG) voor a