Boekrecensie: Muziekteams - door Bart Visser (New Wine) en Peter Dijkstra (Sela)

Door Marc Volgers

Er zijn niet zo heel veel Nederlandse boeken over muziek in de kerk vanuit evangelisch en praktisch perspectief. Ik was dan ook erg benieuwd naar het boek Muziekteams van Bart Visser (staflid bij New Wine, betrokken bij Opwekking) en Peter Dijkstra (Sela). Beide zijn muzikant, Theoloog (in opleiding) en geven trainingen aan Muziekteams.

Twee delen

Muziekteams is verdeeld in drie delen. Deel 1, een stevige basis, geeft een bijbels/theologische grond voor de rest van het boek. Deel 2 beschrijft het reilen en zeilen van het muziekteam. Deel 3 gaat in op de rol van de zangleider. Daarnaast zijn er een aantal bijlagen: een interview met een geluidsman, een functieprofiel, een schema en een begrippenlijst.

Voldoende basis

Hoewel het eerste deel van Muziekteams als titel een stevige basis heeft gekregen, had ik er meer van verwacht. De Bijbels/theologische onderbouwing vind ik wat summier en gaat eigenlijk al vrij snel door naar de praktijk. Na twee hoofdstukken gaan ze verder met het uitwerken van een visie. Ik denk dat mijn maatstaf niet helemaal eerlijk is: het is vooral een praktisch boek en dan is de aandacht die hieraan besteed is voldoende.

Praktijk

Het boek ademt dan ook vooral praktijk uit. Uit alles blijkt dat Bart Visser en Peter Dijkstra veel ervaring hebben in het vak. Daarbij is ook rekening gehouden met kerken met een traditionele achtergrond: hoe ga je daar om met de verandering naar een muziekteam? Dat riep bij mij weinig herkenning op vanwege mijn evangelische achtergrond. Als je een dergelijke verandering als (een groep binnen) een gemeente gaat uitvoeren, lijkt het me zeker waardevol.

Zangleider

Meer herkenbaarheid had ik bij de gedeelten over het oefenen, arrangeren etc. etc. Praktisch alle zaken die ik als coördinator en muzikant tegenkom in de praktijk worden behandeld. Er staan veel handige tips en handreikingen in waar musici en muziekgroepen hun voordeel mee kunnen doen. Dat geldt ook voor de zangleider, waar twee hoofdstukken aan besteed wordt. Ze kiezen trouwens bewust voor de term zangleider, en niet voor aanbiddingsleider. Ze zien dat er meer rollen in zekere zin de aanbidding leiden, en dat dit niet gereserveerd moet worden voor enkel de zangleider. De zangleider is óók aanbiddingsleider (pag. 136). Ik onderschrijf deze visie van harte!

Techniek

In Muziekteams is weinig aandacht voor de technische aspecten (geluid mixen, beamer etc.), maar deze zijn tegenwoordig onmisbaar geworden. Dit wordt gecompenseerd door een interview met een geluidsman in bijlage 1. Ook de andere bijlagen zijn handig: een functieprofiel voor een lid van een muziekteam, een schema voor een arrangement (hoewel ik dit zelf als matrix wat minder handig vind) en een lijst met begrippen (van ad-lib tot vorm en akoestiek tot subs).

Praktisch naslagwerk

Als je op zoek bent naar een praktisch boek over muziek in de gemeente, dan is Muziekteams zeker de moeite waard. Als je meer theologische diepgang zoekt, zul je minder uit dit boek halen, hoewel ik denk dat het ook dan nog een mooie aanvulling kan zijn. Wat mij betreft zou het boek door iedereen die in een muziekteam zit en/of leiding daaraan geeft gelezen moeten worden. En als je het gelezen hebt, moet je het vooral bij de hand houden als naslagwerk.