Voordat je als christen vrucht draagt, mag je eerst gaan bloeien

God7 juni 2023 Joke van der Meij
Joke van der Meij

‘De bloem is voor de plant de plaats waar de voortplantingsorganen zich bevinden. Wanneer de bloem bevrucht wordt kan er vrucht tot ontwikkeling komen. Voordat je geloof vrucht draagt, mag je eerst gaan bloeien’, stelt Joke van der Meij. Dit is haar vierde fragment van een serie van vijf uit het boek ‘Langs het tuinpad van mijn Vader’. In 19 Bijbelstudies ontmoet je de Tuinman in de tuinen van de Bijbel, maar ook in de tuin van je hart. Om al deze Bijbelse beelden en biologische processen goed te begrijpen laat Joke van der Meij je in haar boek ook kennis maken met haar eigen vader. Hij is elke dag in zijn moestuin te vinden en heeft een schat aan kennis en ervaring die hij graag met je wil delen.

‘Je relatie met de Heer mag tot bloei komen. Je bent met aandacht en liefde naar Gods beeld gevormd. Door je omgang met je Maker mag je steeds meer op Hem gaan lijken. Geworteld in Zijn liefde en in verbondenheid met de wijnstok kan de Geest van God zijn heiligmakende sappen door jou heen laten stromen. God wil je heilig maken. Weet je nog hoe de Heer je beschrijft in Hooglied:

Een gesloten tuin ben je, Mijn zuster, Mijn bruid, een gesloten bron, een verzegelde fontein. Je scheuten vormen een paradijs van granaatappelbomen met de beste vruchten, hennastruiken en nardusplanten, nardus en saffraan, kalmoes en kaneel, met allerlei wierookbomen, mirre en aloë, met een keur van allerlei specerijen (4:12-14).

De Heer wil jouw hart tot een paradijs maken, waar Hij jou kan ontmoeten. Je mag bloeien en heerlijk geuren tot eer van Hem.

Dat is de tuin die Hij voor ogen heeft. De Heer wil jouw hart tot een paradijs maken, waar Hij jou kan ontmoeten. Je mag bloeien en heerlijk geuren tot eer van Hem. Dat klinkt aantrekkelijk en lijkt vanzelfsprekend. Toch is dit niet altijd eenvoudig. Als mens heb je soms de neiging om je te verstoppen. Om niet te bloeien, maar je kop in het zand te steken. Denk maar aan Adam en Eva die zich uit schaamte verstoppen voor God. Je ziet de profeet Jona wegvluchten voor de Heer, omdat hij de opdracht die hij van Hem heeft gekregen niet wil uitvoeren.

Je kunt onzeker zijn over je gaven en talenten. Misschien vergelijk je jezelf met een ander die mooier kan bidden; die zo prachtig kan voorlezen; of die vrijmoedig over zijn of haar geloof durft te praten. Of je twijfelt of Jezus van jou kan houden, omdat je niet van jezelf kunt houden. Wellicht zijn er mensen geweest die jou het gevoel hebben gegeven dat je niks waard bent. Hoe lastig is het dan om volledig tot bloei te komen.

Verstoppen
In het gelezen Bijbelgedeelte ontmoet je Zacheüs. Een oppertollenaar, iemand die belasting heft in naam van de Romeinen en daarbij een extra deel eist voor zichzelf. Hij perst zijn volksgenoten af en is daardoor verre van geliefd. Op een dag bezoekt Jezus de stad Jericho, waar de tollenaar woont. Zacheüs verlangt ernaar om Jezus te zien. Vanwege zijn geringe lengte en de drukte lukt het hem niet om een glimp van Jezus op te vangen en daarom klimt hij in een boom. Als Jezus onder de boom door loopt staat Hij stil en kijkt omhoog. Hij ziet Zacheüs. Ook al verstopt dat kleine mannetje zich tussen de bladeren, Jezus heeft oog voor hem. Hij kijkt als het ware tegen Zacheüs op, zo hoog acht Hij elk mens, ook al staat deze bekend als een zondaar. Jezus noemt hem bij zijn naam en zegt hem uit de boom te komen. Hij wil die dag graag bij de tollenaar in huis zijn en met hem eten. Zacheüs ontvangt Jezus met grote blijdschap en bekeert zich van zijn zondige levenswandel. Alle mensen die het zien morren over het feit dat Jezus bij zo’n zondige man naar binnen is gegaan. Maar Jezus heeft Zacheüs heel bewust opgezocht. Het is dezelfde stem die tegen Adam zei: ‘Mens, kom tevoorschijn.’ Door de ontmoeting met Jezus komt Zacheüs tot volle bloei.

Jezus gaat met iedereen om. Dat is rechtvaardig. Iedereen mag tot zijn of haar recht komen, tot volle bloei komen. In Psalm 72 wordt over de Messias geprofeteerd dat Hij zal neerdalen als regen op het gemaaide veld, als regendruppels die de aarde bevochtigen. In zijn dagen zal de rechtvaardige tot bloei komen (6-7a). Jezus laat mensen tevoorschijn komen en heeft telkens weer oog voor degene die zich verstopt.
Waar kan ik Uw aangezicht ontvluchten? Als steeg ik op naar de hemel, U bent daar; of legde ik mij neer in de hel, zie, U bent daar. Nam ik vleugels van de dageraad, woonde ik aan het einde van de zee, ook daar zou Uw hand mij leiden en Uw rechterhand mij vasthouden (Ps. 139:8-10).

De bloem maakt het makkelijk voor een buitenstaander om een plant te determineren.

Hij spreekt je aan en roept je bij je naam. Soms is dat tijdens een eerste ontmoeting met Jezus, zoals bij Zacheüs en bij de Samaritaanse vrouw waar Johannes over vertelt (4:6-30 + 39-42). Deze vrouw komt water putten op een uur dat niemand anders gaat, omdat ze zich schaamt voor haar zondige levensstijl. Daar ontmoet ze Jezus en heeft een gesprek met Hem. Ook hier lees je dat Jezus zit (6) en opkijkt naar de vrouw. Het is prachtig om te lezen wat die ontmoeting voor haar betekent. De vrouw wordt ineens zichtbaar voor haar dorpsgenoten. Ze straalt en ze loopt over van enthousiasme voor Jezus. De onzichtbare vrouw heeft kleur gekregen en verspreidt een heerlijke geur. De geur van haar Heiland. Haar dorpsgenoten worden erdoor aangetrokken als bijen die op een bloem afkomen.

Waar je je ook bevindt, Hij wil je ontmoeten en er voor je zijn. Denk niet dat de Heer jou niet goed of mooi genoeg vindt. Wat dacht je van de oude Abraham en Sarah, die helaas geen kinderen konden krijgen. Toch kiest God hen uit om een nieuw begin te maken met Zijn verlossingswerk. Kijk naar Jakob de bedrieger, Rachab de hoer, Ruth de allochtoon, David de overspelpleger en moordenaar. Allemaal maken ze deel uit van Gods missie om de mensen en de wereld te redden. Ook jij mag bloeien tot Gods eer en van waarde zijn. Voor jezelf, zodat je steeds meer van jezelf gaat houden en op Hem gaat lijken. Maar ook voor de groei van Zijn koninkrijk. De bloem maakt het makkelijk voor een buitenstaander om een plant te determineren. De mensen gaan Christus in jou herkennen. Je bent Zijn tuin, je ruikt naar Hem, je verspreidt Zijn geur, je lijkt op Hem. Ze voelen zich daardoor tot je aangetrokken. Jij hebt iets wat zij niet hebben? Dit gaat eigenlijk vanzelf. Daar hoeft een bloem niets voor te doen en daar hoef jij niets voor te doen. Je hoeft het zelf ook niet te merken.

Smaakt bovenstaand boekfragment van Joke van der Meij naar meer? Bestel hier dan het boek ‘Langs het tuinpad van mijn Vader’.

Praatmee

Beluister onze podcast

#326 Jeffrey, Herman van Wijngaarden en Joël Boertjens over LHBTI en een vergeten groep
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

GZB-lied 'Here i am, Lord'
Video

GZB vraagt middels nieuw lied 'Here i am, Lord' aandacht voor (uit)zending

Al ruim 100 jaar zendt de GZB mensen uit naar verschillende landen in de wereld. De afgelopen tijd blijven veel ‘zendingsvacatures’ echter onvervuld. Met een Pinkstercampagne hoopt de GZB het zendingsvuur (opnieuw) aan te wakkeren. Speciaal voor deze

Pete Greig
Preekverslag

Volgens Pete Greig maakt Gods aanwezigheid ons anders

Zoals Mozes ervoor koos niet zonder Gods aanwezigheid verder te gaan naar het beloofde land, moeten ook Nederlandse christenen steeds weer kiezen voor Gods nabijheid. Dat is de boodschap van de Britse voorganger en aanjager van de gebedsbeweging 24/7

Ds. M. Klaassen
Video

Ds. Klaassen vertelt over man die uit de homoscene stapte: "Gods Woord was raak"

"Hij is uit de homoscene gestapt en kwam tot geloof in de Heere Jezus. Op scholen vertelt hij nu wat voor grote dingen God in Zijn leven heeft gedaan. Dat is Gods genade, en dat kan ook in uw en jouw leven. Het kan echt voor de slechtsten, omdat God

Ani
Video

Ani's dochter raakte ernstig gewond bij inslag mortiergranaat: "Ik zag een vreselijke hoofdwond"

Tijdens de oorlog in Syrië raakt Maria, de nog jonge dochter van Ani, door een mortiergranaat ernstig gewond aan haar hoofd. Ani gaat samen met haar man en dochter een moeilijke tijd door. Hoewel het beter gaat, komen ze af en toe nog nieuwe probleme

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp legt uit dat eenheid in Christus verschil in leer en beleving overstijgt

"Onze individuele eenheid met Christus vormt de basis van onze gezamenlijke eenheid in Christus, daarom verbindt het avondmaal ons niet alleen met Hem maar ook met elkaar. De band van eenheid die verschil in leer en beleving overstijgt. We zijn broer

Jacques Brunt
Video

Jacques Brunt ziet antisemitisme angstvallig toenemen: "De geschiedenis lijkt zich te herhalen"

"De geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog zijn we misschien niet vergeten, maar de vraag is wel: hebben we onze lessen daaruit getrokken en doen we er vandaag ons voordeel mee? Want ondanks dat heel veel mensen roepen: ‘dat nooit meer’, lijkt de ge

Gods Geest
Verdieping

Vuur van Gods Geest brandt uit: afgoden en zonden gaan in rook op

Met Pasen worden in het oosten en noorden van het land paasvuren ontstoken, een traditie uit de tijd van de Germanen. Het vuur was bij hen een offer aan de god Ostara en een teken van vruchtbaarheid. In de Bijbel komen wij het teken van vuur onder an

Joke Buis
Nieuws

Christelijke zangeres Joke Buis lanceert nieuwe EP: ‘Hoe ik je zie'

Het lijkt een ongeschreven regel: de mooiste (en vaak ook beste) liedjes zijn die waar je iets in herkent. Een gevoel, een beschrijving, een situatie. De christelijke zangeres Joke Buis kent de kracht van wat zo'n lied met je doet maar al te goed. En

Meerartikelen

Jan-Jaap van Peperstraten
Preekverslag

Hoe herken je de Heilige Geest in je leven?

Het is Pinksteren, we vieren de gave van de Geest aan Maria en de Leerlingen. De Kerk wordt op weg gezet om de wereld in te gaan, om te getuigen van het Evangelie. De Geest maakt ons nieuwe mensen, zet ons op een nieuwe weg. We krijgen een bijzondere

Wycliffe Bijbelvertalers
Nieuws

Wycliffe Bijbelvertalers: "Het verlangen naar een Bijbel is ontzettend groot"

Met Pinksteren hoorden velen in Jeruzalem het Evangelie in hun eigen taal. Duizenden kwamen tot geloof en de eerste kerk werd gesticht. Nu, ruim tweeduizend jaar later, ziet Wycliffe Bijbelvertalers nog steeds hoe Gods Woord in de eigen taal mensen v

Marijn Burkunk
Column

Laten we de Heilige Geest weer de allerhoogste autoriteit toekennen

Johannes de Doper was niet zomaar iemand. Hij was Gods heraut om Jezus bij de mensen te introduceren. Hij verkondigde dat Jezus de Zoon van God is, die de zonden van de wereld zou komen wegnemen. Dat hij, Johannes, de mensen doopte met water, maar da

Kees van Helden
Opinie

Wat we kunnen leren van een strafzaak over illegale abortus

Op 18 oktober 2019 werden twee lichamen gevonden in een huis in Diemen. Het waren de Braziliaanse Patricia en het één maand te vroeg geboren kindje van haar en haar vriend Dennis E. Die laatste staat deze week voor de rechter voor een gruwelijk misdr

Anja Haga / Don Ceder
Nieuws

ChristenUnie hamert in Tweede Kamer op komst nieuwe godsdienstgezant

Treuzel niet met benoeming van de nieuwe gezant Godsdienstvrijheid, dat was de oproep afgelopen week van Anja Haga, Europese lijsttrekker voor de ChristenUnie en Don Ceder, Tweede Kamerlid voor de ChristenUnie, tijdens het debat over de staat van de

Jan Pool-Opwekking-ds. Alfred van de Weg
Nieuws

Christenen betreuren dat SGP niet naar Opwekking komt: "Gemiste kans"

"Een gemiste kans", zo reageren verschillende christenen via sociale media op het besluit van de SGP om het bezoek aan de Pinksterconferentie Opwekking te annuleren.  Vanwege ‘veel kritische reacties uit de achterban’ heeft de SGP op de valreep beslo

Ds. G. van Zanden
Video

Ds. Van Zanden vertelt dat een christen zichzelf niet kan redden: "Alleen Hij maakt zalig"

“Uiteindelijk moet de redding van elders komen. Als christenen zeggen we dan: ‘De redding komt niet van een ander, de redding komt van boven.’ We hebben alles van Hem te verwachten. Als Jezus Zich aan u openbaart als uw Zaligmaker, dan is Hij het die

Sekten
Nieuws

Franse christenen verwelkomen nieuwe wet tegen religieuze sekten

Frankrijk heeft een nieuwe wet om zogeheten schadelijke religieuze sekten te bestrijden. Dat meldt Evangelical Focus. De wet past de eerdere wet uit 2001 aan nieuwe situaties aan waarin groepen proberen de vrijheid van burgers psychologisch of fysiek

Concertgebouw
Nieuws

Joodse muzikanten mogen tóch optreden in Amsterdam; concert via livestream te volgen

Aanstaande zaterdag vindt er in het Amsterdamse Concertgebouw tóch een concert plaats van het Jerusalem Quartet. Eerder besloot het Concertgebouw alle optredens van het strijkkwart te annuleren omdat men de veiligheid niet kon garanderen. Daarop reag

PerspectieF
Nieuws

ChristenUnie-jongeren verafschuwen rechts kabinet: 'Zwarte dag voor Nederlandse democratie'

'Na maanden formeren zijn de partijen die al van begin af aan met elkaar in gesprek zijn eruit. Hoewel het goed is dat er na lange tijd zicht is op een kabinet, betekent dit akkoord wat betreft PerspectieF een zwarte dag voor de Nederlandse democrati

John Robert Hill Jr.
Nieuws

Ex-gevangene komt tot geloof na ontmoeting met God in gevangeniscel

Een voormalige gevangene die op zoek was naar roem, geld, drugs en vrouwen, zegt dat zijn leven radicaal veranderd is na een ontmoeting met de Heilige Geest in zijn gevangeniscel. Dat meldt CBN News.  Het gaat om John Robert Hill Jr., beter bekend al

SGP Opwekking
Nieuws

SGP toch niet naar Opwekking vanwege kritische reacties uit de achterban

De SGP heeft besloten om tijdens het Pinksterfeest geen stand te plaatsen op het drukbezochte evangelische festival Opwekking in Biddinghuizen. Dit besluit volgde na kritische reacties uit de achterban, zo liet een woordvoerder van de partij donderda