"Maak bijzondere ervaringen met de Heilige Geest niet tot een standaard"

God5 juni 2019

Tijdens het Hemelvaartsweekend vond de Mini-Reveilweek van Near East Ministry (NEM) plaats. Het is de eerste conferentieweek van de vier ‘Reveilweken’, die deze zomer worden georganiseerd. Tijdens de Reveilweken wordt het Johannes-evangelie behandeld in het kader van het thema Leef!, er is samenzang en er zijn verdiepingsgesprekken in kleine groepen. Daarnaast zijn er ook workshops en seminars, waarvan Maaike Schalk er één verzorgt. Haar workshop gaat over luisteren naar de Heilige Geest.

"De Heilige Geest is voor mij de Geest van God, van de God van de Bijbel en Jezus. Het besef dat die God bestaat, dat Hij in je leeft en dat de Bijbel waar is. De Heilige Geest is een soort onderpand en een bewustwording. Hij vertelt je dat je kunt geloven, vertrouwen en je aan Hem mag overgeven. Je kunt er ook vertroost en bemoedigd door worden. Het is de vertegenwoordiging van God en Jezus die in de hemel zijn. De Heilige Geest is in je, maar ook om ons heen. Je kunt het eigenlijk vergelijken met een draadloze verbinding tussen God en Jezus."

Niet ingewikkeld
Het leren verstaan van de stem van God en de Heilige Geest hoeft volgens Maaike niet zo ingewikkeld te zijn. "Ik geloof allereerst dat hij er daadwerkelijk altijd is. Dat wat ik bid en in mijn hart heb, brengt de Heilige Geest bij God en ik geloof dat ernaar geluisterd wordt. In de Bijbel staat ontzettend veel over hoe je God leert kennen en daar kun je troost uithalen. Daarnaast kun je ook aangeraakt en ontroerd worden in je lichaam. En de Heilige Geest geeft je richting in je leven. En maakt je attent op wat je verkeerd doet. Hij nodigt uit tot erkenning daarvan en geeft vergeving. Dat is absoluut iets van God."

“De Heilige Geest is onmisbaar omdat hij de verbinding tussen God en mij maakt.”

Verschillende uitwerkingen
Maaike benadrukt overigens dat de Heilige Geest op tal van manieren werkt en dat dit bijvoorbeeld ook in verschillende werelddelen uiteen kan lopen omdat er sprake is van een andere cultuur. "In sommige werelddelen zijn ze bijvoorbeeld heel uitbundig en dat is bij ons soms minder zo. Dat betekent echter niet dat de Heilige Geest ons niet leidt of minder werkt. God wil ontzettend veel geven en ik weet niet of wij als mensen al in staat zijn om dit allemaal te ontvangen. Ik zie het niet zo abstract. God trekt zoveel verschillende mensen met allemaal een eigen persoonlijkheid, een eigen leven, een eigen deel van de wereld. Dat heeft allemaal zijn eigen uitwerking en kan bij iedereen dus weer anders zijn. Dat is juist heel erg mooi."

Grote ervaringen zijn geen standaard
Het is volgens Schalk dan ook een gevaar dat we het werk van de Heilige Geest in een model willen gieten. "Als het zó gaat, dán is het de Heilige Geest. En als het anders gaat dan... Dat moeten we helemaal niet doet. Natuurlijk kun je jezelf laten verrassen door de Heilige Geest, maar hij kan er ook zijn in een bepaalde dagelijkse discipline van Bijbellezen en bidden.” Of we het werk van de Heilige Geest te bijzonder maken? “Op zich niet, maar het grote gevaar is dat mensen die geen bijzondere ervaringen meemaken zich daardoor afgewezen worden. En dat kan verdriet geven. De Heilige Geest werkt in ons en weet precies waar we geraakt worden en hoe wij geholpen kunnen worden, hij weet dus precies per persoon wat van belang is. Natuurlijk is het heel aantrekkelijk om mooie ervaringen te vertellen, maar tegelijkertijd ben ik terughoudend. Ik heb dat zelf ook wel gehad dat ik de gedachte kreeg dat God zijn lieverdjes heeft. Dat komt denk ik ook wel omdat er mensen zijn die ten tonele gaan met die ervaringen. Natuurlijk raakt God mensen op een bijzondere manier en kunnen ze dan helemaal uit het dak gaan. Dat vind ik allemaal prima en geniet er ook van, maar dan moet je het niet tot standaard maken."

Stilte die anders is
"We hebben een soort van cultuur ontwikkeld waarin we stil moeten zijn omdat God in de stilte spreekt. Daarbij wordt er gerefereerd aan het verhaal van Elia, waarin God door de stilte sprak. Dit is het enige verhaal in de Bijbel waarin het op die manier gaat. God is een God van verrassingen, dát is de moraal van het verhaal. Elia verwacht God op alle manieren, behalve in de stilte. Maar juist als we zachte stilte verwachten, kan het anders gaan. God wil zo graag met ons in contact treden dat hij de Heilige Geest aan ons geeft op een manier die wij Hem kunnen ontvangen."

“Juist als we zachte stilte verwachten, kan het anders gaan.”

Wachten
Schalk: "Het is niet zo dat we op een knop duwen, aan alle voorwaarden voldoen en dan de Geest verstaan. We moeten er ook in groeien. Soms hoor je niets en dat is dan de manier waarop het gaat. Soms moet je wachten. En dat is moeilijk voor ons. We willen het graag nu. En toch bouwt dat ook ons geestelijk karakter. Daarnaast groeien we in het onderscheiden of de Geest spreekt of ons eigen hart, dat de neiging heeft om te doen wat ‘naar de mens’ is. Het is belangrijk om er voorzichtig mee te doen. Jezus was bijvoorbeeld vol van de Geest en de eerste die hij tegenkwam om hem te verleiden was de duivel. We moeten daarom blijven onderscheiden."

Workshop
Tijdens de workshop zullen we overigens wel gebruik maken van de stilte om te luisteren naar de Geest. Dat is met meerdere mensen de meest praktische vorm. De workshop bestaat uit informatie afgewisseld met oefeningen om individueel te luisteren naar wat de Geest te binnen brengt.

Warme aanbeveling
Tot slot wil Maaike de Reveilweken iedereen aanraden. "Ik geloof dat de Heilige Geest spreekt als er meer mensen bij elkaar zijn. God houdt van grote aantallen. Het is een goede week waarin het over God gaat. Er zijn goede Bijbelstudies, ontmoetingen in kleine groepen zodat iedereen gezien wordt. Er is een apart programma voor kinderen, tieners en jong volwassenen. Ik vind het zelf altijd  gebalanceerd en met een stevig fundament. Ik wil het iedereen dan ook aanprijzen."

Over Maaike Schalk
Maaike is vele jaren als docent, trainer en hulpverlener verbonden geweest met de stichting Zegenend Helpen. Daar was zij vooral onder de indruk van de verwondering in de cursisten, wanneer zij ontdekten dat de Geest werkelijk sprak en dat zij dat mochten doorgeven aan anderen. ‘Die verwondering wordt nooit gewoon, die blijft ontroerend. De ontmoeting tussen God en mens; je blijft er naar verlangen.’

Praatmee

Beluister onze podcast

#326 Jeffrey, Herman van Wijngaarden en Joël Boertjens over LHBTI en een vergeten groep
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

GZB-lied 'Here i am, Lord'
Video

GZB vraagt middels nieuw lied 'Here i am, Lord' aandacht voor (uit)zending

Al ruim 100 jaar zendt de GZB mensen uit naar verschillende landen in de wereld. De afgelopen tijd blijven veel ‘zendingsvacatures’ echter onvervuld. Met een Pinkstercampagne hoopt de GZB het zendingsvuur (opnieuw) aan te wakkeren. Speciaal voor deze

Pete Greig
Preekverslag

Volgens Pete Greig maakt Gods aanwezigheid ons anders

Zoals Mozes ervoor koos niet zonder Gods aanwezigheid verder te gaan naar het beloofde land, moeten ook Nederlandse christenen steeds weer kiezen voor Gods nabijheid. Dat is de boodschap van de Britse voorganger en aanjager van de gebedsbeweging 24/7

Ds. M. Klaassen
Video

Ds. Klaassen vertelt over man die uit de homoscene stapte: "Gods Woord was raak"

"Hij is uit de homoscene gestapt en kwam tot geloof in de Heere Jezus. Op scholen vertelt hij nu wat voor grote dingen God in Zijn leven heeft gedaan. Dat is Gods genade, en dat kan ook in uw en jouw leven. Het kan echt voor de slechtsten, omdat God

Ani
Video

Ani's dochter raakte ernstig gewond bij inslag mortiergranaat: "Ik zag een vreselijke hoofdwond"

Tijdens de oorlog in Syrië raakt Maria, de nog jonge dochter van Ani, door een mortiergranaat ernstig gewond aan haar hoofd. Ani gaat samen met haar man en dochter een moeilijke tijd door. Hoewel het beter gaat, komen ze af en toe nog nieuwe probleme

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp legt uit dat eenheid in Christus verschil in leer en beleving overstijgt

"Onze individuele eenheid met Christus vormt de basis van onze gezamenlijke eenheid in Christus, daarom verbindt het avondmaal ons niet alleen met Hem maar ook met elkaar. De band van eenheid die verschil in leer en beleving overstijgt. We zijn broer

Jacques Brunt
Video

Jacques Brunt ziet antisemitisme angstvallig toenemen: "De geschiedenis lijkt zich te herhalen"

"De geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog zijn we misschien niet vergeten, maar de vraag is wel: hebben we onze lessen daaruit getrokken en doen we er vandaag ons voordeel mee? Want ondanks dat heel veel mensen roepen: ‘dat nooit meer’, lijkt de ge

Gods Geest
Verdieping

Vuur van Gods Geest brandt uit: afgoden en zonden gaan in rook op

Met Pasen worden in het oosten en noorden van het land paasvuren ontstoken, een traditie uit de tijd van de Germanen. Het vuur was bij hen een offer aan de god Ostara en een teken van vruchtbaarheid. In de Bijbel komen wij het teken van vuur onder an

Joke Buis
Nieuws

Christelijke zangeres Joke Buis lanceert nieuwe EP: ‘Hoe ik je zie'

Het lijkt een ongeschreven regel: de mooiste (en vaak ook beste) liedjes zijn die waar je iets in herkent. Een gevoel, een beschrijving, een situatie. De christelijke zangeres Joke Buis kent de kracht van wat zo'n lied met je doet maar al te goed. En

Meerartikelen

Jan-Jaap van Peperstraten
Preekverslag

Hoe herken je de Heilige Geest in je leven?

Het is Pinksteren, we vieren de gave van de Geest aan Maria en de Leerlingen. De Kerk wordt op weg gezet om de wereld in te gaan, om te getuigen van het Evangelie. De Geest maakt ons nieuwe mensen, zet ons op een nieuwe weg. We krijgen een bijzondere

Wycliffe Bijbelvertalers
Nieuws

Wycliffe Bijbelvertalers: "Het verlangen naar een Bijbel is ontzettend groot"

Met Pinksteren hoorden velen in Jeruzalem het Evangelie in hun eigen taal. Duizenden kwamen tot geloof en de eerste kerk werd gesticht. Nu, ruim tweeduizend jaar later, ziet Wycliffe Bijbelvertalers nog steeds hoe Gods Woord in de eigen taal mensen v

Marijn Burkunk
Column

Laten we de Heilige Geest weer de allerhoogste autoriteit toekennen

Johannes de Doper was niet zomaar iemand. Hij was Gods heraut om Jezus bij de mensen te introduceren. Hij verkondigde dat Jezus de Zoon van God is, die de zonden van de wereld zou komen wegnemen. Dat hij, Johannes, de mensen doopte met water, maar da

Kees van Helden
Opinie

Wat we kunnen leren van een strafzaak over illegale abortus

Op 18 oktober 2019 werden twee lichamen gevonden in een huis in Diemen. Het waren de Braziliaanse Patricia en het één maand te vroeg geboren kindje van haar en haar vriend Dennis E. Die laatste staat deze week voor de rechter voor een gruwelijk misdr

Anja Haga / Don Ceder
Nieuws

ChristenUnie hamert in Tweede Kamer op komst nieuwe godsdienstgezant

Treuzel niet met benoeming van de nieuwe gezant Godsdienstvrijheid, dat was de oproep afgelopen week van Anja Haga, Europese lijsttrekker voor de ChristenUnie en Don Ceder, Tweede Kamerlid voor de ChristenUnie, tijdens het debat over de staat van de

Jan Pool-Opwekking-ds. Alfred van de Weg
Nieuws

Christenen betreuren dat SGP niet naar Opwekking komt: "Gemiste kans"

"Een gemiste kans", zo reageren verschillende christenen via sociale media op het besluit van de SGP om het bezoek aan de Pinksterconferentie Opwekking te annuleren.  Vanwege ‘veel kritische reacties uit de achterban’ heeft de SGP op de valreep beslo

Ds. G. van Zanden
Video

Ds. Van Zanden vertelt dat een christen zichzelf niet kan redden: "Alleen Hij maakt zalig"

“Uiteindelijk moet de redding van elders komen. Als christenen zeggen we dan: ‘De redding komt niet van een ander, de redding komt van boven.’ We hebben alles van Hem te verwachten. Als Jezus Zich aan u openbaart als uw Zaligmaker, dan is Hij het die

Sekten
Nieuws

Franse christenen verwelkomen nieuwe wet tegen religieuze sekten

Frankrijk heeft een nieuwe wet om zogeheten schadelijke religieuze sekten te bestrijden. Dat meldt Evangelical Focus. De wet past de eerdere wet uit 2001 aan nieuwe situaties aan waarin groepen proberen de vrijheid van burgers psychologisch of fysiek

Concertgebouw
Nieuws

Joodse muzikanten mogen tóch optreden in Amsterdam; concert via livestream te volgen

Aanstaande zaterdag vindt er in het Amsterdamse Concertgebouw tóch een concert plaats van het Jerusalem Quartet. Eerder besloot het Concertgebouw alle optredens van het strijkkwart te annuleren omdat men de veiligheid niet kon garanderen. Daarop reag

PerspectieF
Nieuws

ChristenUnie-jongeren verafschuwen rechts kabinet: 'Zwarte dag voor Nederlandse democratie'

'Na maanden formeren zijn de partijen die al van begin af aan met elkaar in gesprek zijn eruit. Hoewel het goed is dat er na lange tijd zicht is op een kabinet, betekent dit akkoord wat betreft PerspectieF een zwarte dag voor de Nederlandse democrati

John Robert Hill Jr.
Nieuws

Ex-gevangene komt tot geloof na ontmoeting met God in gevangeniscel

Een voormalige gevangene die op zoek was naar roem, geld, drugs en vrouwen, zegt dat zijn leven radicaal veranderd is na een ontmoeting met de Heilige Geest in zijn gevangeniscel. Dat meldt CBN News.  Het gaat om John Robert Hill Jr., beter bekend al

SGP Opwekking
Nieuws

SGP toch niet naar Opwekking vanwege kritische reacties uit de achterban

De SGP heeft besloten om tijdens het Pinksterfeest geen stand te plaatsen op het drukbezochte evangelische festival Opwekking in Biddinghuizen. Dit besluit volgde na kritische reacties uit de achterban, zo liet een woordvoerder van de partij donderda