De Bijbel is een agrarisch boek

Verdieping26 april 2024 7 minuten Jaap Bönker
Jaap Bönker

De Bijbel is voor een groot deel geschreven als een agrarisch boek. Er staan in verschillende gedeelten veel passages over zaken die voor de toenmalige mensen heel herkenbaar waren. In onze samenleving (met name in de steden) is het agrarisch begrip vrijwel verdwenen. Dat komt onder andere door het veranderen van leefgewoonten. Zo blijkt uit Brits onderzoek dat de helft van jongeren vanaf 12 jaar niet meer weet dat melk bij een koe vandaan komt en dat vlees van een dier komt. Daarbij komt dat ‘slachten’ van dieren voor vlees voor consumptie, jongeren doet walgen en hadden daar, bij confrontatie, nooit over nagedacht.

De Bijbel werd geschreven vanuit de heersende cultuur en het agrarisch leven bood inzichten die voor de mens zeer inzichtelijk waren.

Als je in het Midden-Oosten rondloopt in gebieden buiten de toeristische plekken, kom je het agrarische leven, volgens Bijbelse principes, nog veel tegen.

Stukjes grond vlak bij een dorp wordt bewerkt door de bewoners aldaar. Nog steeds wordt er gebruik gemaakt van ossen en ezels en handzame gebruiksvoorwerpen.

In het Midden-Oosten is water van cruciaal belang om het land te bewerken.

Water is schaars, want het regenseizoen is van ongeveer eind september tot hooguit april. Daarna is er alleen zon en hitte. Je moet dus zuinig zijn met water. In het Hebreeuws is de naam voor water ‘majim’ en dat woord is gekoppeld aan het woord ‘chajim’ dat ‘leven’ betekent. Water is leven! Er spelen heel wat Bijbelse verhalen af bij putten en bronnen. Wie water (een put of een bron) bezat was spekkoper (alhoewel dat niet koosjer is). Dat is een gegeven in die streken. Daarom kocht Jakob een put bij Sichem.

In Nederland hebben we vaak te veel water. Elke maand van het jaar heeft wel regendagen, dat kan soms frustrerend zijn, want het ‘verpest’ dan onze zonnetijd. We hebben zoveel water dat wij, bijvoorbeeld, de auto’s wassen met gewoon drinkwater. Dat is in het Midden-Oosten ondenkbaar.

Als je een stukje land hebt, vaak familiebezit, dan ga je er zuiver mee om. Je beschermt het als het ware, want het geeft je voedsel, voor jou en je familie. Daarnaast heb je te maken met je dorpsgenoten. Je hebt gezamenlijke belangen. Zaaien en oogsten doe je meestal met elkaar, evenals de bewerking van je gewassen.

Alledaags en geestelijk
Heb je grond dan ga je eerst stenen ruimen, want het moet bewerkbaar zijn. Stenen kunnen veel kapot maken. In het Midden-Oosten zijn overal veel stenen te vinden. Heb je de Torah, Tenach of Bijbel dan moet je in je leven eerst ‘stenen’ ruimen om het Woord te begrijpen, te pakken. Oude zaken/gedachten opruimen, wegdoen. Daarna kun je je geestelijk land bewerken.

Je kan veel terugkijken, maar je nieuwe leven in Christus is vooruitzien, zodat de ‘irrigatie’ van de Heilige Geest kan doorgaan!

Het bewerken van het land gebeurt met een ploeg. Een eenvoudig, maar uiterst belangrijk, gebruiksvoorwerp. Op de kleine akkertjes in Israël en andere omringende landen, kan je geen tractor gebruiken, dus de os en de ezel (waarom komen die zo vaak voor in de Bijbel?) zijn van cruciaal belang. Je moet zuinig omgaan met je akker, dus ‘je moet de hand aan de ploeg slaan’ en niet achteromkijken, want je moet rechte voren trekken, en zorgen dat je geen stenen raakt waardoor je ploegschaar kapot kan gaan. De ploegschaar is het belangrijkste deel van de ploeg.

Dat is ook belangrijk voor het zaaien en uiteindelijk oogsten. De Here Jezus gebruikt dit gegeven in Lukas 9:62 en Paulus gebruikt het in 2 Timotheüs 2:16v.

Rechte voren heeft te maken met irrigatie, want, zoals eerder gezegd, was water kostbaar/cruciaal. Irrigatie was belangrijk voor de bevloeiing van het gewas.

Je mocht niet achteromkijken want dan kon het wel zijn dat de voren, scheef werden en dan ging de irrigatie verkeerd. Ploegen is hard werd, het woord ‘ploegen’ heeft te maken met snijden (caresh). Het heeft te maken met je oude en je nieuwe leven!

Geestelijk klopt dat ook. Je kan veel terugkijken, maar je nieuwe leven in Christus is vooruitzien, zodat de ‘irrigatie’ van de Heilige Geest kan doorgaan!

Na het ploegen komt het zaaien. Ook dat is een intensief en nauwkeurig werk. Want, als je zaad verspeelt, dan verspeel je een belangrijke bron van inkomsten.

Zaaien is geduld hebben en wachten, dus gaat het over toekomst! Laat het maar groeien.

Geestelijk: Hoe lees je je Bijbel, wat gebruik je en wat combineer je met elkaar? De basis van de Bijbel is de Torah, de eerste vijf boeken. Deze boeken zijn het meest profetische van wat erna komt. De Torah is geven van JHWH aan Mozes als basis van alles. De profeten en de evangelieschrijvers en Paulus, maar ook Jezus, grepen daarom terug op de Torah, dat zijn we vaak kwijt in onze tijd.

Zaaien is neerleggen/uitzaaien om tot wasdom te komen. Dat lijkt simpel werk, uitstrooien, maar het heeft toekomst.

Heb je gezaaid, dan is het afwachten. In verschillende kringen wordt aangegeven dat je altijd moet vrucht dragen, maar vertel dat maar eens aan een appelboom in de winter! Zaaien is geduld hebben en wachten, dus gaat het over toekomst! Laat het maar groeien.

Als het gewas opkomt dan moet je wachten tot het volgroeid is. Dan pas kun je afsnijden of maaien. Ook dat is een proces. Dat is, in Bijbelse maar ook in hedendaagse tijden in het Midden-Oosten belangrijk werk, want je wilt de hele oogst hebben.

De woorden ‘afsnijden en maaien’ zijn in geestelijke zin belangrijke woorden. Vaak wordt in de Nederlandse Bijbel het woord ‘afsnijden’ (kareeth in het Hebreeuws) vertaald als ‘uitroeien’ (o.a. Sefanja 1:4), maar het betekent wel degelijk afsnijden. Dat afsnijden doe je met een sikkel. De oogst staat klaar, dus afsnijden en binnenhalen. Dat staat in relatie met het woord ‘asaf’ dat in onze vertalingen vaak wordt vertaald met ‘uitroeien, maar dat in de Hebreeuwse context veel meer betekent als ‘inzamelen’!

Na het inzamelen komt het volgende proces. Dat is dorsen (in dit geval gaat het over granen) in het voorjaar, maar ook persen (dan gaat over vijgen, granaatappels en druiven), dat is najaar.

Gaan de voorjaarsfeesten veelal over het werk van de Here Jezus op aarde, de najaarsfeesten gaan over de komende Jezus in al Zijn majesteit. Het herstel van alle dingen.

Het gaat hier in principe over de oogstfeesten. De gerstenoogst (rond Pasen/Pesach) en de tarweoogst (rondom Pinksteren/Sjevaot). Druiven, vruchten, dat is najaar (Sukkoth/najaarsfeesten) rondom september/oktober.

Dan gaat het over de laatste feesten, die wij in de christelijke traditie vaak niet echt kennen. Feest van de Bazuinen (Jom Teruah), Grote Verzoendag (Jom Kippoer) en Loofhuttenfeest (Sukkoth).

Gaan de voorjaarsfeesten veelal over het werk van de Here Jezus op aarde, de najaarsfeesten gaan over de komende Jezus in al Zijn majesteit. Het herstel van alle dingen. De eindoogst!

Het inzamelen is een belangrijk woord, dat is het ook in geestelijke zin. De Eeuwige, Schepper van hemel en aarde, wil inzamelen/oogsten. Dat lees je voortdurend in de Bijbel. Dat geldt ook voor de toekomst. Hij wil niet dat iemand verloren gaat, daar is Zijn wil op gericht. Daarom is Hij ook de nalezer, de persoon die na de oogst over het land gaat en opzoekt wat dreigt verloren te gaan.

Maar er moet nog wel gedorst worden en geperst. Het nutteloze, het kwade moet eruit. Het bruikbare moet overblijven.

Maar er moet nog wel gedorst worden en geperst. Het nutteloze, het kwade moet eruit. Het bruikbare moet overblijven.

Dorsen gaat met een dorsslee. Een plank met stenen (meestal basalt) of ijzeren kammen. Elk dorp had een dorsvloer waar gezamenlijk van gebruik werd gemaakt. Het geoogste graan werd op de vlakke stenen ondergrond gelegd en de boer ging met de dorsslee erover heen en zo werden de korrels gescheiden van de aar waar ze aan vast zaten. Vervolgens werd de wan gebruikt, een vork en werd het gedorste op een dag met wind in de lucht gegooid. De korrels vielen naar beneden, maar het kaf werd door de wind meegenomen en weggeblazen. Zo is het ook in ons leven. Door het werk van de Here Jezus is ons leven losgekomen van al het nutteloze. Dorsen is ook geestelijk vaak een pijnlijk proces, maar als de wind van de Ruach Hakodesh erdoorheen waait wordt het ‘kaf van het koren gescheiden’.

Dan nog zeven om de zandkorrels weg te halen en het zuivere graan bleef over en geeft basis voor brood/voedsel (lehem). Geloof heeft met geestelijk voedsel te maken. Wat doe je ermee? Maar eerst moet je nog malen/verkruimelen. Ook dat is handzaam werk. Maar je hebt meel nodig om brood te bakken. Meel vermeng je met water en een beetje zout, geen gist want dat bederft. Daarmee kan je brood bakken.

Met druiven en andere vruchten gaat het eigenlijk hetzelfde. Ze worden veelal geperst, want je wilt wijn (Jajin = vreugde van JHWH) overhouden. De pitjes en de velletjes moeten eraf. Olijven werden ook geperst want er moet olie komen voor JHWH en de mens.
Al met al een heel werk en veel geduld betonen.
Je kan dan pas oogsten als de tijd/de oogst rijp is. Je krijgt geen druiven in januari en geen graan in december. Alles gaat op z’n/Zijn tijd.

Je kan dan pas oogsten als de tijd/de oogst rijp is. Je krijgt geen druiven in januari en geen graan in december. Alles gaat op z’n/Zijn tijd.

Je kan als mens ook niet altijd vrucht dragen. Ook dat geestelijk leven heeft zijn seizoenen. Het ene moment ben je ‘in de Heer’, maar er zijn ook tijden dat het minder is, door allerlei omstandigheden.

Na de oogsten is het land weer bewerken en weer uitkijken naar de volgende oogst. En bidden om regen. Dat gebeurt in het Midden-Oosten na de vruchtenoogst, de wintertijd, want het land heeft water (majim) nodig voor de volgende periode, tot het moment dat de Grote oogst gaat plaatsvinden. In de tussen tijd wonen we in hutjes (sukka's). Het stelt niet veel voor, maar zo is ons leven. Vandaar dat tijdens het Loofhuttenfeest het boek Prediker wordt gelezen. Daarin gaat het om het tijdelijke en de fragiliteit van de mens. Maar staat er dan in hoofdstuk 3:14: ‘Ik heb ingezien, dat al wat Elohim doet, voor eeuwig is; daaraan kan men niet toedoen en daarvan kan men niet afdoen; en Elohim doet het, opdat men voor Zijn aangezicht vreze.' Wat is was er reeds lang, en wat zijn zal, is reeds lang geweest; en Elohim zoekt op wat voorbijgegaan is.
Dat zoeken is nalezen van de oogst. Hij raapt het op, Hij verzamelt alles!
De Eeuwige wil ons gebruiken in Zijn oogst, maar gezien het voorafgaande is er wel een voortraject.

Jaap Bönker is spreker en schrijver en één van de oprichters van Bijbelse Cultuur Stichting. 

Praatmee

Beluister onze podcast

#324 Jeffrey & Jan-Willem Grievink over toenemende Jodenhaat, David de Vos en echtscheiding
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Ds. M. van Reenen
Video

Ds. Van Reenen kwam catechisant tegen: "Dominee, maakt u zich zorgen over ons?"

"Dominee, maakt u zich zorgen over ons?", die vraag werd tijdens Koningsdag door een catechisant aan ds. M. van Reenen gesteld. Dat vertelde de hersteld hervormde predikant onlangs in een preek. De Urker predikant geeft aan dat hij zich niet specifie

Wilkin van de Kamp
Video

In deze video vertelt Wilkin van de Kamp hoe Luther ontdekte dat gerechtigheid een geschenk is

"Dankzij Paulus ontdekt Luther dat hij in Christus niet rechtvaardig wordt gemaakt, maar rechtvaardig wordt verklaard. Gerechtigheid is een geschenk", aldus Wilkin van de Kamp. In de 52e aflevering van de serie 'Begin je dag met God' behandelt de chr

Päivi Räsänen in GerGem
Video

Finse politica Räsänen spreekt GerGem-kerkgangers toe: "Vertel over Jezus"

De vervolgde Finse politica Päivi Räsänen is momenteel in Nederland. De christendemocratische oud-minister is al jarenlang onderwerp van strafrechtelijk onderzoek omdat zij in 2019 een Bijbelpassage op X plaatste. Afgelopen zondag was ze te gast in d

Pakistan
Nieuws

50 moslims vallen christelijk gezin aan in Pakistan, politie weigert daders te arresteren

De Pakistaanse politie weigert moslims te arresteren die onlangs een christelijke boerenfamilie aanvielen in Pakistan. Dat meldt Morning Star News. Naar verluidt vielen circa vijftig gewapende moslims, onder leiding van lokale grootgrondbezitters, de

Doop
Positief nieuws

Bijna 1000 mensen gedoopt op Amerikaans strand: 'Er komt een golf van opwekking'

Tijdens een speciaal belegde doopdienst op het strand van Florida zijn onlangs 947 mensen gedoopt. Dat meldt CBN News. De massadoopdienst werd georganiseerd door de Grace Family Church in Tampa nadat twee weken eerder zo'n 1200 mensen tijdens een wed

Jezus-figuur
Nieuws

AI-plaatjes Jezusfiguren worden ingezet voor reclamedoeleinden

Op sociale media, met name op Facebook, duiken steeds meer bizarre afbeeldingen op waarop Jezusfiguren te zien zijn in allerlei vormen, variërend van maiskolven tot garnalen en zandsculpturen. Deze afbeeldingen worden gegenereerd door AI (kunstmatige

Jan-Willem Grievink
Podcast

Heb je huwelijksproblemen? Jan-Willem Grievink geeft advies

Echtscheiding is gevoelig én actueel thema in de christelijke wereld. Het onderwerp is actueel vanwege een 7-delige podcastserie van het Nederlands Dagblad. In Nederland gaan zo'n 26.000 echtparen per jaar uit elkaar. Onder christenen neemt het aanta

Ds. Yme Horjus
Verdieping

‘Zonde’ is in veel kerken geen populair onderwerp

Ik hoorde een ouderling van een gemeente eens zeggen: “ik heb méér met het woord ‘gebrokenheid’ dan met het woord ‘zonde’”. Je kunt dit geluid vaker horen!  In de christelijke wereld lijkt er een voorkeur te zijn ontstaan om meer uit te gaan van ‘geb

Meerartikelen

depressief
Nieuws

Refoweb-vragensteller is depressief: 'Het lukt mij niet meer om te bidden'

'Het lukt mij niet meer om te bidden en om me in de Bijbel te verdiepen. Ik ben er te moedeloos voor. Ik ben al jaren depressief en wil niet meer leven. In de Bijbel staat dat God kan helpen als je Hem aanroept. Maar wat als ik het niet kan? Is het d

ds. M. J. van Oordt
Nieuws

Hervormde gemeente Dordrecht ziet ds. M. J. van Oordt graag komen

De hervormde gemeente (PKN) in Dordrecht heeft een beroep uitgebracht op ds. M. J. van Oordt (foto). De Andreaskerk is sinds 2022 vacant omdat ds. W. J. van Schaik verhuisde naar Zeist. Van Oordt is sinds 2019 woon- en werkzaam in Delft (Marcuskerk)

Stichting Present
Nieuws

Stichting Present ziet aantal vrijwilligers fors groeien

In 2023 hebben 52.777 mensen zich via Stichting Present ingezet voor 83.217 mensen die wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Dit betekent een flinke stijging ten opzichte van 2022, toen het ging om 44.930 vrijwilligers en 63.363 hulpontvangers

DIEN
Video

Nieuwe christelijke artiest DIEN (26) brengt eigen EP uit: 'Omarm mij'

'Omarm mij', zo heet de nieuwe EP die de christelijke artiest Dinant (26), bekend onder de artiestennaam 'DIEN', onlangs uitbracht. Met een eigentijdse Nederlandse stijl weerspiegelt DIEN zijn geloof en band met God door in zijn moedertaal te zingen.

Maria Korpershoek
Boekfragment

De reformatorische gezindte heeft goud in handen

De kerk was groot en stil en vervulde me altijd met ontzag en eerbied. Ik hield van de kerk. Niet dat ik het als kind altijd prettig vond dat de diensten zo lang duurden, maar voor mij was het er warm en veilig. En vooral: God was daar! Ik wilde bij

Ds. Mark de Jager
Video

Ds. Mark de Jager over fors ledenverlies PKN: "Verdrietig, maar niet verbaasd"

De Protestantse Kerk Nederland (PKN) vierde op 1 mei haar 20-jarig bestaan, maar heeft tegelijkertijd al jarenlang te kampen met een fors ledenverlies. Sterker nog: in de afgelopen tien jaar verliet zelfs een derde van het totaal aantal leden het ker

Ds. D.J. Diepenbroek
Video

HHK-predikant legt uit waarom de kinderzegen niet het eerste doel van het christelijk huwelijk is

"Ik zal maar heel eerlijk zeggen dat ik het ingewikkeld vind als er gezegd wordt dat het krijgen van kinderen het eerste doel van een huwelijk zou zijn. U begrijpt toch wel waarom? Als een huwelijk dan niet met de kinderzegen gekroond wordt, dan zou

Urk
Dagelijks leven

Ondervoede kinderen arriveerden op Urk: het indrukwekkende verhaal van Gerda

Het is de Hongerwinter van 1944. Op Urk staat de dijk vol met mannen, wachtend op een schip met een hele bijzondere lading. Aan boord bevinden zich ruim 80 kinderen, ondervoed en sommigen zelfs op het randje van de dood. Tot deze groep behoren ook Ge

Ds. Arie van der Veer
Verdieping

Het verkeerde ’drankje’ even omruilen: dat kan niet zomaar

Het is deze week prachtig weer geweest. Misschien heb je vandaag wel even heerlijk op een terras gezeten. Heerlijk in de zon. Gezellig met een vriend of vriendin. Maar wat gebeurde er: de ober bracht voor jou een drankje dat je niet had besteld. Nu i

ds. A. Simons
Video

Terugkijken: ds. A. Simons beantwoordt Refoweb-vragen

In onderstaande aflevering van 'Pastorie online', een programma van Refoweb.nl op de Reformatorische Omroep, is ds. A. Simons te gast om te spreken over het thema 'Roeping en gehoorzaamheid'. De hervormde predikant uit Valburg is al vanaf 2006 actief

Heilige Grond podcast
Podcast

Waar was God in Auschwitz? In gesprek met Joyce Rondaij

Waar was God in Auschwitz?  is één van de bekendste en indringendste vragen die het geloof in een goede en almachtige God uitdagen. Een vraag die ook in het licht van hedendaagse verschrikkingen op ons af kan komen. Houden onze theologische begrippen

Youth for Christ
Nieuws

Youth for Christ nu op dertig plekken in Nederland actief

Youth for Christ groeit in 2024 naar dertig locaties voor missionair jongerenwerk. De christelijke organisatie heeft vorig jaar en in de eerste maanden van dit jaar locaties erbij gekregen in Gouda, Den Haag, Lansingerland, Brabantse Wal en Amsterdam